Thursday, October 21, 2010

Maruah Yang Dijaja

Bismillah...











Maruah adalah satu unsur yang amat bernilai. Bagi sesetengah mausia, nilaian maruah tiada tolok bandingnya. ‘Dijaja’ pula amat sinonim dengan menjual, melariskan, atau lebih mudah, berniaga. Maruah merupakan sesuatu unsur yang perlu dipertahankan sedangkan ‘Dijaja’ pula bermatlamat keuntungan dan pasaran yang terbuka bak kata orang ekonomi. ‘Maruah’ dan ‘Dijaja’ amat berbeza baik dari aspek definisi mahupun penghayatan. Namun, apabila ada pihak yang cuba mencampur-adukkan kedua-duanya atau menghalalkan persenyawaan antara kedua-dua terma ini, atas nama hak-hak peribadi, kebebasan individu, atau profesionalisma berkerjaya, buruk padahnya.

Melihat sejenak kepada perkembangan industri lakon layar, seni tari, seni suara, seni visual, dan perfileman negara, segalanya berlaku dengan amat rancak. Semakin hari, makin ramai bintang atau permata muda dalam industri ini yang dilahirkan. Saluran atau platfom kemunculan mereka, tidak terkira banyaknya. Mereka penuh dengan pembaharuan dan nilai-nilai kontemporari. Yang bergelar ‘orang lama’ atau vateran seni pula, yang sarat dengan pengalaman tentu sukar digugat. Senario ini mewujudkan persaingan karier dan kerjaya yang amat sengit. Mereka perlu bersaing bagi membintangi filem-filem terkini, mendapat peluang membuat rakaman album terbaru dan sebagainya. Suasana ini bukan sahaja tentang survival mereka dalam industri seni, namun juga barkaitan periuk nasi mereka.

Lumrah manusia, dalam sengitnya survival, hanya yang terbaik atau berfikiran sedikit terkehadapan akan selamat. Tuntutan karier memerlukan mereka lebih berani didepan lensa kamera bagi memastikan nama selaku pelakon laris dan menggunung tawaran menjelma pula. Meskipun pada dasarnya, dia si pelakon itu adalah seorang muslim atau muslimah, namun atas desakan arus, dia tewas. Tiada masalah baginya berpakaian seperti pelakon Holiwood, asalkan dia jadi pelakon utama. Adakah ini yang sewajarnya?

Ini baru satu aspek yang dapat disentuh pada coretan kali ini. Jika hendak kita bicarakan semua, tidak tertulis jadinya. Bukan tujuan artikel ini untuk menghentam industri seni negara. Seni itu tiada salahnya. Berlakon itu tiada silapnya. Menyanyi itu tidak semestinya membawa lalai dan leka. Semua ini adalah sebahagian dari Islam. Apa yang penting adalah kita melihat aspek holistiknya dan menyeluruhnya Islam ini. Jangan kerana hendak dapat nama, maruah selaku seorang muslim digadai dengan semurahnya.

Maruah tak ternilai

Salam Takzim

No comments:

Post a Comment