Tuesday, June 15, 2010

Aku Tak Redha !











Bismillah...



Kali ini ingin berkongsi tentang satu perkara yang sering kali penulis terdengar kalam ini tatkala hidup di asrama Maktab Mahmud Yan dahulu..." Aku tak redha !" ... sudah menjadi kebiasaan agaknya waktu itu, tapi penulis tidak pasti adakah perkataan ini sering kali juga diucapkan di Maktab Mahmud Yan pada waktu ini, apapun moga-moga sedikit coretan ini dapat memberi sesuatu yang lebih baik kepada kita...


KES 1: “Kau tahu tak,si minah tu.Depan aku punyalah baik,pijak semut pun tak mati,angkat kertas pun tak larat. Belakang aku,dia boleh goda suami aku.Sebab dialah aku menjanda.Aku tak redha! Jangan haraplah aku nak maafkan dia.Sakit hati ni tahu tak..sakit!!”

KES 2: “pakcik kedai tu penipu besar. Dah la tua tak sedar diri. Harga aiskrim tu terang-terang tulis RM 1.20. Aku bagi RM 2 kat dia,dia pulangkan balik 20sen je. Aku tak redhakan duit 50sen aku tu.50sen pun nak amek ka”

KES 3: “uwaaa..sapela yang langgar kucing aku ni..kucing besa camni pn tak nampak ke..aku tak maafkan sape yang langgar ni!”

KES 4: “Aku tahu minah tu banyak ngumpat pasal aku. Ngumpatlah puas2…sikit pun aku tak redha. Aku nak tengok jauh mana dia bolah bahagia tanpa kemaafan aku”

Dan bermacam-macam kes lagi yang kita pernah dengar malah mungkin juga kita pernah menjadi salah seorang watak dalam contoh kes tersebut.

Pengertian redha: Menerima dengan rasa senang dengan apa yang diberikan oleh Allah s.w.t. baik berupa peraturan ( hukum ) mahupun qada’ atau sesuatu ketentuan daripada Allah s.w.t.

Sering kali kita berasa kurang senang dengan apa yang berlaku kepada kita. Rasa sakit dihati menyebabkan kita sukar untuk redha dengan apa yang berlaku.

Persoalan 1 : Apakah yang kita dapat jika kita tidak redha? Kepuasan? Ketenangan?

Persoalan 2: Lupakah kita segala yang berlaku adalah ketentuan dari Allah? Malah sehelai daun pun tak akan gugur tanpa izin dariNya.

Persoalan 3: Lupakah kita segala yang Allah tentukan punya hikmah disebaliknya. Itu adalah pasti kerana Allah tidak akan berbuat sesuatu tanpa sebab. Sedang lalat juga diciptakan ada sebabnya..

Persoalan 4: wajarkah kita menyalahkan dan berdendam dengan orang yang menyebabkan kita ’sakit’? Sedang Allah menjadikan ketentuan itu untuk menguji kita, wajarkah kita menyalahkan orang lain atas ketentuan yang Allah sudah tetapkan untuk kita.

Ya.memang sakit. Siapa tidak sakit hati andai kepunyaan diri dirampas orang. Siapa yang tidak sakit hati andai ketenangan dan kebahagiaan diri dirampas. Siapa yang tidak sakit hati andai orang itu penyebab orang mahupun binatang kesayangan kita mati? Siapa yang tidak sakit hati andai hak kita dizalimi? Siapa yang tidak sakit hati andai keaiban kita(samada betul atau tidak) dijaja orang?

Mungkin ada orang seperti itu namun hanya sedikit sekali.

Namun,bukan kita untuk menetapkan sesuatu. Bukan kita untuk menghukum orang lain. Bukan kita. Kita tidak layak.kita bukan penghukum.

Bersabarlah dengan ketentuanNya. Walau pahit, walau sakit, walau hancur bagaimanapun hati kita..bersabarlah. sungguh, sabar itu milik Allah. Mohonlah agar Dia mengurniakan kita kesabaran yang padu, ketabahan dalam menghadapi apa yang telah Dia tentukan untuk kita. Percayalah, dan sentiasalah percaya. Setiap kesabaran yang dipertahankan itu ada ganjaran yang menanti disebaliknya.

” Demi Allah yang jiwaku ditangannya !Tidaklah Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan mengandungi kebaikan baginya. Dan tiadalah kebaikan itu kecuali bagi mukmin . Jika ia memperolehi kegembiraan dia berterima kasih bererti kebaikan baginya , dan jika ia ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya “. ( Riwayat Muslim )

” Dan jika sesuatu kesusahan mengenaimu janganlah engkau berkata : jika aku telah berbuat begini dan begitu, begini dan begitulah jadinya. Melainkan hendakalah kamu katakan : Allah telah mentaqdirkan dan apa yang ia suka , ia perbuat ! ” Kerana sesungguhnya perkataan : “andaikata…” itu memberi peluang pada syaitan ” . (Riwayat Muslim)

Bukan Allah tidak tahu betapa hancurnya hati kita,betapa remuknya jiwa kita,betapa sakitnya kita. Dan bukan Allah tidak tahu betapa banyak baldi air mata kita tertumpah. Segalanya dalam pengetahuanNya. Namun Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.Dia tidak akan menjadikan sesuatu perkara yang sia-sia. Dan berdoalah agar Dia sentiasa menetapkan yang tebaik buat kita.

Renung-renungkanlah dan selamat beramal ^_~

ibnmisr_91


No comments:

Post a Comment